Wyjazd projektowy „Tradycje Rzeczypospolitej Obojga Narodów i polska Golgota Wschodu” na Podlasie 25 X – 28 X 2021

Dzięki Stowarzyszeniu Współpracy ze Wschodem MEMORAMUS, mogliśmy uczestniczyć w kilkudniowej wycieczce na Podlasie.

We wtorek 25 X o godz. 7:15 spotkaliśmy się na Dworcu Letnim w Poznaniu, aby już o godz. 7:30 jako delegacja XI LO wraz z opiekunem panią Alicją Łukaszewską wyruszyć w naszą niezwykłą podróż. Podczas pierwszego dnia podróży, zmierzając do Białegostoku zatrzymaliśmy się w zamku w Oporowie. Dowiedzieliśmy się, że jest jedynym z niewielu tego typu zabytków w Polsce, a sam zamek kilkakrotnie zmieniał właścicieli, będąc kolejno własnością m.in. Korzeniowskich, Orsettich, a od 1932 roku Karskich. Pod koniec zwiedzania braliśmy udział w lekcji multimedialnej, z której dowiedzieliśmy się wiele ciekawych rzeczy o szlachcie, demokracji szlacheckiej, ale również o tym jak ważny był dwór w ówczesnych czasach. Po zrobieniu paru pamiątkowych zdjęć ruszyliśmy do samego Białegostoku. Na miejscu zostaliśmy ulokowani w przepięknym hotelu Silver, po czym udaliśmy się na obiadokolację do hotelowej restauracji.

Drugiego dnia wyruszyliśmy do miejscowości Supraśl, gdzie już na wjeździe było nam dane zobaczyć monaster. Na początku jednak udaliśmy się do Muzeum Ikon. Naszym przewodnikiem była pani profesor z V LO w Poznaniu, która opowiedziała nam o pisaniu ikon oraz krzyżu prawosławnym. Następnie udaliśmy się do monasteru i jego głównej świątyni – cerkwi obronnej pw. Zwiastowania Najświętszej Marii Panny, gdzie kapłan prawosławny opowiedział nam o religii prawosławnej oraz historii i odbudowie cerkwi.

Naszym następnym przystankiem był meczet w Bohonikach. Na miejscu okazało się, że musieliśmy  poczekać na wejście, dlatego poszliśmy na zabytkowy cmentarz muzułmański. Gdy w końcu zaproszono nas do meczetu, zostaliśmy poproszeni o zdjęcie butów. Będąc w środku usłyszeliśmy wiele ciekawych informacji o islamie oraz o tym jak Tatarzy znaleźli się na tych ziemiach.

Kolejnym miejscem na naszej drodze była synagoga w Tykocinie. Jest to jedna z największych zachowanych synagog w Polsce, niestety już nieczynna. W środku mogliśmy zauważyć przepiękne freski oraz wsłuchać się w audio-przewodnika, który opowiedział nam o religii i kulturze żydowskiej. Po zwiedzeniu synagogi mieliśmy czas wolny, więc korzystając z wolnej chwili udaliśmy się na przepyszne ciasto oraz ogrzewającą herbatkę. Po powrocie do hotelu  czekała na nas obiadokolacja, a po posiłku nadarzyła się możliwość przejścia się wraz z opiekunem po Białymstoku. Miasto nocą wyglądało przepięknie, zrobiliśmy więc parę cudownych zdjęć.

Trzeciego dnia udaliśmy się do centrum Białegostoku, gdzie zwiedziliśmy Pałac Branickich, w którym mieści się Muzeum Medycyny i Farmacji oraz Uniwersytet Medyczny. Poznaliśmy bogatą historię Pałacu Branickich, a w zabytkowych wnętrzach proces kształtowania się przez stulecia tradycji leczniczych oraz tajnik medycyny. Mogliśmy poczuć zapach i atmosferę apteki z przełomu XIX i XX wieku.

Następnie spacerkiem przeszliśmy się do Centrum im. Ludwika Zamenhofa, gdzie zapoznaliśmy się z pierwszymi latami życia Ludwika Zamenhofa, które były inspiracją do stworzenia języka esperanto. Po opuszczeniu CLZ otrzymaliśmy grę miejską, na którą mieliśmy 2.5 h. Dało nam to możliwość zobaczenia ważniejszych zabytków w centrum Białegostoku, a zwieńczeniem owej gry była pizza pod Katedrą.

Najedzeni udaliśmy się do Muzeum Pamięci Sybiru. Usłyszeliśmy tam o dramatycznych historiach ludzi zsyłanych na Sybir oraz mieliśmy okazję zobaczyć zdjęcia i przedmioty, które ludzie ze sobą zabierali. Dowiedzieliśmy się również wielu ciekawych rzeczy o społeczeństwie w II Rzeczypospolitej. Na koniec tego cudownego dnia udaliśmy się pod Pomnik Katyński, gdzie wraz z wychowawcami i delegacjami z innych poznańskich szkół średnich złożyliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze.

W czwartek 28 X – nasz wyjazd dobiegał końca. Po przepysznym śniadaniu mieliśmy trochę czasu, żeby spakować resztę rzeczy i około godziny 9:00 wyruszyliśmy w stronę Warszawy. Po dwóch godzinach jazdy dotarliśmy do Warszawy i udaliśmy się do Muzeum Katyńskiego. Samo muzeum jak i historia ludzi, którzy zginęli w Zbrodni Katyńskiej wywołało u nas duże emocje. Nie zasłużyli na to, co ich spotkało. Po bardzo wartościowej i ważnej lekcji historii udaliśmy się do naszego autokaru i stamtąd ruszyliśmy już do Poznania, gdzie dotarliśmy około godziny 19:00.

Uczestnictwo w wyjeździe na Podlasie było dla nas bardzo wartościowe, pozwoliło na poszerzenie naszej wiedzy w zakresie historii oraz innych religii i kultur. Było nam dane zwiedzić obiekty, które rozwinęły naszą wiedzę i świadomość historyczną. Była to również dobra okazja na poznanie wielu ciekawych ludzi z innych szkół średnich w Poznaniu. Bardzo duża dawka wiedzy, miła atmosfera, super opiekun to wszystko wpłynęło na nasze dobre wspomnienia z tego wyjazdu. Jeżeli kiedykolwiek nadarzy się podobna okazja niezwłocznie z niej skorzystamy, zachęcając również wielu innych uczniów to wzięcia udziału w tak cudownej wycieczce.