„Odcienie błękitu w chemii i sztuce”

     W piątek 22 marca  na parterze szkoły nasza Młodzież zaprezentowała swoją wiedzę i osiągnięcia związane z projektem p.t. „Odcienie błękitu w chemii i sztuce”.

 

Projekt był realizowany przez Uczniów XI LO pod kierunkiem nauczyciela plastyki  Pani Doroty Szukały

i nauczyciela chemii Pani Iwony Łacińskiej.

Podczas zajęć plastyki z Uczniami klas pierwszych zrealizowaliśmy wykład dotyczący błękitu pruskiego, ultramaryny, indygo, ceruleanu, błękitu egipskiego, kobaltu, turkusów i wielu, wielu innych odcieni. Uruchomiło to  poszukiwania w różnych dziedzinach sztuki – architektura, sztuki użytkowe, rzemiosło artystyczne, rzeźba, malarstwo na przestrzeni całych dziejów twórczości człowieka.

Błękit i jego odcienie w twórczości artystów takich jak Jan Vermeer, Pablo Picasso czy taż  Yves Klein, Mark Rothko, Jackson Pollock stał się motywacją do realizacji prac plastycznych. Konkretnym motywem przewodnim stała się twórczość abstrakcjonistów. International Klein Blue, stworzony i opatentowany odcień przez artystę, action painting i ekspresja abstrakcyjna Jacksona Pollocka, oraz bezmiar przestrzeni obrazów Marka Rothko to inspiracje prac naszych Uczniów wykonanych z różnorodnych materiałów techniką kolażu, co w szczególny sposób podkreśla związek tego projektu artystycznego z chemią. Prace naszych Uczniów miały również uświadomić, że sztuka abstrakcyjna nie jest „oderwana” od rzeczywistości, przeciwnie jest z nią bardzo mocno związana i z niej wynika. Sztuka abstrakcyjna jest natomiast oderwana od naśladowania rzeczywistości, od przedmiotowości i figuracji.

Realizacja projektu p.t.” Odcienie błękitu w chemii i sztuce” zaowocowała również pracami w dziedzinie chemii, a zaprezentowane na wystawie efekty podjętych przez społeczność uczniowską działań umożliwiły zwiedzającym przeniesienie się do magicznego, niebieskiego laboratorium chemicznego.

Poznaliśmy między innymi proces produkcji  niebieskiego szkła. W niebieskiej butelce znajdował się list. Jego treść zawierała informacje o kationach miedzi Cu2+ tworzących barwne związki kompleksowe, które wykorzystuje się w chemii analitycznej, np. [Cu(NH3)4]2+ (o barwie szafirowej -stosowany do wykrywania miedzi). Odczytanie tego listu było nietypowym spotkaniem z tajemniczą chemią.
Wykonane plakaty pozwoliły nam poznać i rozszerzyć wiedzę o takie pojęcia jak: ultramaryna, indygo, błękit pruski, fluorescencja czy struktura chemiczna niebieskich diamentów.

Ponadto na plakatach zaprezentowane były wyhodowane, podczas lekcji chemii, kryształy z uwodnionego siarczanu (VI) miedzi (II).
Zobaczyliśmy efektowne doświadczenie fizykochemiczne z korą kasztanowca.  Wystawie towarzyszyła kawiarenka, w której można było poczęstować się pysznymi ciastami z borówkami oraz niebieską herbatą z klitorii.

Wystawa była również okazją do wspólnego spędzenia czasu jak i poznania różnorodnych skojarzeń z barwą niebieską. Okazało się, że kolor niebieski stał się tematem piosenek np. „Oprócz błękitnego nieba”, wierszy Wisławy Szymborskiej „Niektórzy lubią poezję” i „Vermeer”,  Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej „Na ciepłej niebieskiej łące”. Niebieskie jest niebo, morze, 53% flag zawiera kolor niebieski lub jego odcienie n.p. flaga Ukrainy. Ponadto malarstwo Pabla Picassa, Gaudiego, Paula Jacksona Pollocka, Venetum („błękit”)-barwa klubowa w…antycznym Rzymie, nasze barwy klubowe Lecha Poznań, klub jazzowy w Poznaniu „Blue Note”, błękit Tiffany’ego…

 

              Dziękujemy wszystkim Uczniom za niezwykłe, kreatywne zaangażowanie i realizację projektu.

                                                                                                                                           Koordynatorki projektu.
Skip to content