Udział młodzieży XI LO w XVIII Międzynarodowym Marszu Pamięci Zesłańców Sybiru 2018

W dniach 4-7 września 2018 roku delegacja uczniów z naszej szkoły w składzie: Maria Banaś, Aleksandra Bartosik, Jakub Bździel, Klaudia Kluj i Karina Osiewicz pod opieką pani Alicji Łukaszewskiej uczestniczyła w wyjeździe do Białegostoku na XVIII Międzynarodowy Marsz Pamięci Zesłańców Sybiru.

Podróż rozpoczęliśmy na Dworcu Letnim PKP w Poznaniu, skąd o godzinie 6:30 wyruszyliśmy do Białegostoku. Po drodze zatrzymaliśmy się w Oporowie. Celem było zwiedzanie Muzeum Zamku w
Oporowie. Zamek Oporowskich to ceglana budowla wzniesiona w stylu gotyckim w latach 1434-1449 we wsi Oporów pod Kutnem przez biskupa kujawskiego Władysława Oporowskiego. Dawniej stanowił centrum rozległych dóbr ziemskich rodu Oporowskich herbu Sulima. W 2007 wpisany został do Państwowego Rejestru Muzeów. Szczególne zainteresowanie wśród uczestników wyjazdu wzbudziło wnętrze zamku. Uwagę przykuwały funkcjonalne i bogato zdobione meble. Interesujący był również zbiór fotografii. Przewodnik zwrócił nam uwagę na postępującą w XIX wieku rolę fotografii, która stopniowo zaczęła wypierać malarstwo. Opowiedział nam też o historii tegoż miejsca, a jedna z uczestniczek wycieczki zaprezentowała swe zdolności gry na fortepianie znajdującym się w jadalni. Zwiedzanie zakończyliśmy na wałach zamku. Następnie pojechaliśmy w stronę akademika, w którym przez najbliższe dni nocowaliśmy.
Kolejne dni były również atrakcyjne. Zwiedzaliśmy niezwykle interesujące miejscowości polskiego Podlasia. Byliśmy w Supraślu w Monasterze Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy i św. Apostoła Jana Teologa, gdzie mieści się Muzeum Sztuki Drukarskiej. Poznaliśmy tam dawne metody pozyskiwania papieru oraz zobaczyliśmy jak na przestrzeni lat udoskonalono rzemiosło drukarskie. Mieliśmy okazję sami wydrukować zakładkę do książki. Po wpisaniu się do księgi pamiątkowej, mogliśmy zrobić zakupy w okolicznym sklepie zielarskim. Ogromne wrażenie zrobiło na nas Muzeum Ikon. Uzupełniliśmy swoją wiedzę na temat pisania świętych obrazów i religii prawosławnej. Dla zrozumienia historii Podlasia istotna była wizyta w cerkwi Zwiastowania Najświętszej Marii Panny, w której obecnie artyści z Serbii wykonują rekonstrukcję fresków. W Kruszynianach Tatar Dżemil Gembicki opowiedział nam o swojej religii i kulturze, goszcząc nas w meczecie i oprowadzając nas po tatarskim cmentarzu. W Tatarskiej Jurcie zostaliśmy poczęstowani przez Dżennetę Bogdanowicz pysznymi drożdżówkami z cynamonem. Odbyliśmy wycieczkę do Tykocina, gdzie zwiedziliśmy synagogę i kompleks zabudowań miasta. Natomiast w Choroszczy obejrzeliśmy wnętrza letniej rezydencji Jana Klemensa Branickiego z II połowy XVIII wieku, w której obecnie mieści się Muzeum Wnętrz Pałacowych. W Białymstoku zwiedziliśmy z przewodnikiem Pałacyk gościnny Branickich, Centrum Zamenhofa, Pałac Branickich w raz z zespołem pałacowo-parkowym i Muzeum Medycyny. W przeddzień Marszu byliśmy również w Muzeum Wojska Polskiego oraz złożyliśmy znicze pod Pomnikiem Grobu Nieznanego Sybiraka przy kościele pw. Ducha Świętego .
7 września 2018 roku po wykwaterowaniu z Domu Studenckiego, udaliśmy się na XVIII Marsz Pamięci Zesłańców Sybiru. Po drodze odwiedziliśmy Cmentarz Wojskowy, by również tam zapalić znicze. W uroczystym przemarszu, w którym wzięli udział uczniowie z białostockich szkół oraz delegacje z Polski, Litwy i Ukrainy, dotarliśmy do kościoła Ducha Świętego. Tam odbyła się Msza Święta, po której odśpiewaliśmy wspólnie Hymn Sybiraków i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Poznania.
Pobyt na Podlasiu uświadomił nam wielokulturowość tych stron. Kościół, cerkiew, synagoga to symbole, które świadczą o tym, że na Podlasiu mieszkali i współistnieli od dawna katolicy, prawosławni, muzułmanie i wyznawcy judaizmu. Uczestnictwo w wyjeździe i w XVIII Marszu Pamięci Zesłańców Sybiru wzbogaciło naszą wiedzę historyczną oraz pozwoliło na upamiętnienie wydarzeń sprzed wielu lat, które zasługują na pamięć następnych pokoleń.