Klasa 1-1 w Centrum Chemii w Małej Skali

8 czerwca klasa 1-1 wraz z wychowawcą i nauczycielem chemii, wybrała się na wycieczkę do jednego z piękniejszych miast Polski – Torunia. Na miejscu byliśmy około 8:30, doszliśmy do naszego głównego celu podróży, jakim było Centrum Chemii w Małej Skali…

…gdzie otrzymaliśmy kanapki na dobry początek dnia.

Kiedy wszyscy spokojnie się najedli, wyruszyliśmy zwiedzać Toruń z bardzo sympatycznym przewodnikiem. Przewodnik podzielił się z nami bardzo ciekawymi informacjami na temat miasta, w dodatku za każdą prawidłową odpowiedź udzieloną przez nas, otrzymywaliśmy dyplomy i inne pamiątki. Warto też dodać, że przewodnik był przebrany w bardzo charakterystyczny strój, dzięki temu zwiedzanie stawało się jeszcze ciekawsze! Mieliśmy także chwile wolnego czasu na zakup pamiątek.

Około 11:30 wróciliśmy do Centrum Małej Skali, gdzie przystąpiliśmy do wyrobów ozdobnych świeczek. Mieliśmy możliwość skomponowania jej tak, jak chcemy. Do wyboru był kolor, kształt i zapach naszej świeczki. Robiliśmy ją od podstaw, mianowicie na samym początku naszym zadaniem było podgrzanie nad świeczką metalowej miseczki, w której znajdował się za barwiony wosk. Kiedy się rozpuścił, przelewaliśmy go do naszej foremki i czekaliśmy, aż powstanie odpowiednia błonka, by móc włożyć knot i dolać kolejną warstwę innego koloru. W taki sposób powstawały świeczki o zupełnie różnych kolorach.

Kolejną atrakcją naszej wycieczki była Kuchnia moleCOOLarna ! Mogliśmy „ugotować” swój własny makaron (oczywiście, znów mieliśmy możliwość wyboru smaku oraz koloru). Naszym zadaniem było stworzenie ciekawej ilustracji dzięki stworzonemu makaronowi oraz kawiorowi. Była to postać jadalnej galaretki, jedynie przypominająca makaron oraz kawior. Najciekawsze prace zostały nagrodzone.

Ostatnią częścią wizyty w Centrum Chemii w Małej Skali były zajęcia laboratoryjne. Podzieliliśmy się w czteroosobowe grupy i opisywaliśmy doświadczenia chemiczne oraz wpisywaliśmy obserwacje i wnioski. Badaliśmy właściwości metali i niemetali, reakcje chemiczne i przemiany fizyczne. Mogliśmy nawet przeprowadzić eksperymenty, których celem było dążenie do lekkiego wybuch. Było to bardzo interesujące, wszyscy słuchaliśmy sympatycznej Pani, która opowiadała nam o wszystkich reakcjach, z zaciekawieniem. Wizyta w Centrum chemicznym zakończyła się około godziny 16:00. Podziękowaliśmy chemikom, którzy nas ugościli i całą grupą udaliśmy się na rynek w Toruniu, a tam do restauracji SOWA na obiad.

Przywitał nas placek drożdżowy, kremowa zupka oraz ryba z frytkami i surówką. Kiedy wszyscy zjedli, pozostał nam czas wolny, który wykorzystaliśmy na zwiedzanie Torunia. Mieliśmy możliwość kupna przepysznych toruńskich pierników oraz pamiątek. Około 19:00 wróciliśmy na peron i pojechaliśmy pociągiem do Poznania. Na miejscu sprawdzono, czy każdy bezpiecznie dotarł, aby następnie się pożegnać i rozejść do domów.

Wycieczka była jak najbardziej trafiona. Jako klasę biologiczno-chemiczną, interesują nas różnego rodzaju eksperymenty i ciekawostki. Dużym plusem był klimat Centrum  Chemicznego. Nie był on nowoczesny i tradycyjny jak każdy, miał w sobie coś wyjątkowego, dzięki tak klimatycznej lokalizacji, jaką jest mała kamieniczka. Mamy nadzieje, że jeszcze nie raz będziemy mieli okazję na przeżycie czegoś takiego.